Langdurig sporten op een te hoge intensiteit met een te korte hersteltijd kan op den duur leiden tot overtraining. Het kan het best omschreven worden als overbelasting gedurende een langere periode. Wij proberen je te waarschuwen door de signalen kort op te sommen.

Omdat progressie op het verleggen van grenzen is gericht, moet het lichaam steeds zwaarder of langer belast worden dan in de voorgaande periode. Je wilt steeds je grenzen verleggen en daarom bestaat het risico om je lichaam te overbelasten. Dit principe van overload zal leiden tot geringe spierschade, wat een herstelactie geeft tot een hoger niveau dan voor de belasting. Bij overbelasting is de prikkel te heftig geweest (te lang of te sterk), waardoor de schade aan de spiervezels te groot is. Overbelasting leidt daarom eerder tot blessures en niet tot supercompensatie (wat sommige wel denken).

Wat zijn oorzaken van overbelasting?

  • Slechte trainingsopbouw
  • Te veel series per spiergroep
  • Te eenzijdige training
  • Te excentrisch trainen met te veel negatieve reps
  • Te hoge intensiteit van de training
  • Onvoldoende rust, of te weinig hersteltijd tussen de trainingen
  • Een lagere belastbaarheid van de sporter

Het is dus cruciaal om overbelasting te voorkomen. Door een juiste aanpak kun je voorkomen dat het chronisch wordt (overtraining).

Overtraining

Het gevaar bij overtraining is dat de sporter in een negatieve spiraal terecht komt. Juist omdat er geen vooruitgang wordt geboekt, wordt er vaak nog zwaarder getraind. Op het moment van overtraining kan het lichaam zelfs achteruitgang krijgen, terwijl er misschien harder getraind word als ooit tevoren. Het is erg belangrijk om een serieuze rustperiode in te lassen om helemaal te herstellen. Wij adviseren om koolhydraat-rijke voeding te nemen in combinatie met duurtraining op een lagere intensiteit.

Signalen overtraining:

  • Meer en langer spierpijn
  • Moeite met concentratie
  • Een hogere rusthartslag
  • Moe en minder levenslustig
  • Slechte nachtrust
  • Slechte eetlust
  • Prikkelbaar

Zowel bij overbelasting als overtraining wordt de belastbaarheid van de sporter overschreden en het kan voorkomen bij verschillende type sporters. Probeer daarom goed in te schatten wat je persoonlijke belastbaarheid is, bijvoorbeeld in overleg met een trainer. Voldoende rust is key om te voorkomen dat je overbelast of overtraind raakt, luister daarom goed naar je lichaam. Merk je dat je te zwaar traint, zorg dan dat de intensiteit wordt aangepast, anders is de kans groot dat er een blessure optreedt.

Mocht u nog vragen hebben of merkt u dat u last heeft van overbelasting. Vraag dan een van onze trainers voor advies.

Over ons

Sportcentrum Hippmann is een familiebedrijf en bestaat ondertussen al meer dan 30 jaar. Persoonlijke begeleiding, dat is waar we voor staan en hier blijven wij ons in de toekomst volledig op richten.

Social media

Facebook
YouTube
Instagram

Gratis proefles

De eerste les bij ons is altijd gratis. Wij bieden je de kans om ons sportcentrum vrijblijvend te proberen voordat je vast zit aan een lidmaatschap.